Lugn vecka

Denna veckan är väldigt lugn måste jag säg. Jag har ingen direkt läxa och inga prov och ingenting. Så skönt. Dock har det regnat både i måndags och igår, idag var det lite sol men det ser ut som att det ska fortsätta regna resten av veckan. 

Idag, onsdag, har jag varit i skolan och haft kemi och matte. Vi i elevrådet utnämnde också en vinnare från utklädningen som var förr-förra veckan! Vinnarna fick olika priser så som biobiljetter, chorizo-bröd i en hel vecka från ett boulangerie i närheten (5 kr/bröd alltså de är så goda, hela SSP är typ stammisar på det bageriet haha) och det roligaste - en vandrande pinne. 

Efter skolan var vi på cirkus och sen gick vi faktiskt också en runda till gymmet! Kul! Och idag är det ju våffeldagen, vi sa det till vår värdmamma igår så ikväll hade hon gjort våfflor till efter middagen. Åhh så gott. 

Imorgon har jag sovmorgon som vanligt, och efter skolan ska jag och Lovisa gå och klippa oss!! Det ska bli jätteroligt och skönt för jag har inte klippt mig sen jag kom hit i augusti. Tänkte inte klippa mig alls på detta året men nu klarar jag inte det längre. Kommer nog bara klippa topparna (vi får väl se, jag kanske får en impuls imorgon att klippa det kort vem vet) men ändå! 


Lite bilder från gymmet så ni lite ser hur det ser ut, haha så kul för killen på cykeln till höger på sista bilden såg att jag tog bild och skulle vara rolig och vinka osv men jag hann inte få det på bild. 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hejhej! :) har lite fler frågor:

Kommer du ihåg vilket datum du fick svar på att du hade kommit in.
Och hur meddelar dom att man har kommit in/inte kommit in. Får man mail/brev/över telefon?

Angående mat i familjen. Hjälper ni till mycket mer att laga mat? Och handlar ni mat ibland tillsammans med familjen? Får ni välja vad ni vill köpa då? Eller måste ni betala det själva isf? :)
Om man tex vill ha yoghurt till frukost och som inte brukar ha det hemma, kan man säga att dom ska köpa det då?

Det kanske är olika men hjälper man till mycket i hushållet, typ städa osv?

Kan du säga några saker som är negativa med hela parisresan? Asså skolan, paris, värdfamilj mm. :)

Hur funkar det med mobilen, om man tex har en iphone, köper man bara ett franskt simkort till den eller en helt ny telefon? Och hur mycket kostar det ungefär? :)

Hur lång tid tar det för den som bor längst bor att åka till skolan? Om du vet, vad är liksom maxtiden.

Får de flesta eget badrum hos värdfamiljen?

Återkommer om jag har fler frågor haha :-)

Svar: Hej! :)

Åh kommer inte riktigt ihåg men i april/maj nångång! Vi fick mail om det :)

Vi hjälper inte till så mycket i vår familj men det är olika i olika familjer. Oftast hjälper man nog inte till så mycket att laga maten men man får självklart laga mat till familjen ibland om man vill det! Vi brukar inte handla mat med familjen men det är mest för att vår värdmamma gör det på dagarna när vi är i skolan. Det är meningen att familjen ska bestämma tillsammans med eleven t.ex. vad eleven vill ha till frukost, så man kan säga till om man vill ha något särskilt till frukost. Vi har sagt till att vi vill ha havregryn för att göra gröt så nu köper familjen det till oss.

Sitt eget rum får man städa själv, men resten av huset behöver man oftast inte hjälpa till med. Sen får de allra flesta tvätta sina egna kläder också! Och man brukar väl hjälpa till att duka/duka av osv.

Inget negativt vad jag kan komma på nu förutom att det kanske är lite ensamt ibland att vara borta från familjen, allt annat "jobbigt" tillhör ju upplevelsen så det finns nästan inget negativt :)

Om man vill kan man köpa franskt simkort till sin iPhone, eller också köper man en liten fransk knapptelefon som man laddar varje månad och kan smsa och ringa med. En sån liten telefon fixar skolan till en om man vill ha en, och den kostar typ 10€-20€ och sen laddar man den för kanske samma pris varje månad (det skiljer sig dock för vi har ett abonnemang med vår värdfamilj så vi betalar bara 2€ i månaden).

1 timme kanske? De flesta ligger runt 30-45 minuter för att komma till skolan!

Hmm det är nog väldigt olika. Jag och Ebba har eget badrum hos oss men det vanligaste är nog att man delar med familjen eller syskonen i familjen.

Gör du så! :)
♔ Alice ♔

Kommentera här: