Ingen tid

























Ja och där var min vecka från förra fredagen i princip sammanfattad! Hinner inte blogga längre, tiden bara springer ivääääg. 

I fredags var det superfint väder och första barbenta dagen på året! Wiie! Vi hade picknick på kvällen, först i Parc Monceau men sen flyttade vi till Champ de Mars framför Eiffeltornet. Hur mysigt som helst! 

I lördags var vi och åt på Höja som ligger i Marais (ett av alla sundaysinparis-ställen) och så fikade vi på La Petite Table (ännu ett) med Lovisa, också jättemysigt. Så fint café som ligger i ett så fint område vid Republique/Bastille. På kvällen kom Allis och Lovisa hit så kollade vi lite på serier och åt popcorn. En väldigt lugn lördagkväll! 

I söndags var det "spelkväll" på Mederic, vi spelade poker och jag vann (okej jag kom på delad förstaplats). Men det var så fint väder ute så sen flyttade vi till Parc Monceau där vi satt i några timmar och läste, pratade, spelade kort och så. Jättetrevligt för vi var ändå en del som var där. 

I veckan har jag varit på fotoutställning på Hôtel de Ville, sen efteråt tänkte vi äta glass för det var Free Cone Day på Ben&Jerrys men kön var så sjukt lång och det var jättevarmt (typ 26 grader!!!) så vi orkade inte stå i den. Så vi köpte en stor B&J istället haha, men det var det värt för den var jättegod! 

Igår, onsdag, skippade vi cirkusen för vi var tvungna att plugga. Vi hade dock picknick i Luxembourg-trädgården på kvällen till middag! Älskar picknickar, man kan inte få nog av dem. Vi köpte mat på Mark's & Spencer och satt i solen i parken. Åh vad jag älskar den parken. Rekommenderas verkligen att gå dit speciellt nu när det är så fint väder och en massa blommor!!! 

Idag har jag gjort historia heeeela eftermiddagen. Nu är jag nästan klar med den men jag börjar halv 12 imorgon så ska upp lite då och fixa klart den. Sen har jag också ätit chokladbollar med min integrationsklass som vi bakade igår! Och de hade gjort teckningar till mig. Åh de är så söta och snälla!! Ska lägga upp bild på teckningarna sen! 

Imorgon är det fredag och då flyttar vi in i lägenheten! Tjihooooo! Vi, jag, Allis, Lovisa, Ebba och Rut har hyrt en lägenhet över helgen och det ska bli såååå roligt! Åhhh vad jag längtar. 

Måste verkligen bli bättre på att lägga upp inlägg oftare och också lite finare, mer strukturerade inlägg haha. Ska jobba på det. Godnaaaattt! 

Kommentarer:

1 Anonym:

Frågor :)

Får man en dator?

Blir det inte jättedyrt att gå ut och äta varje helg?

Räcker studiebidraget?

Är det sant att dom främst tar in elever från de bra skolorna?

Hur stränga är som med sena inlämningar?

Hur gör man om man är sjuk? Ringer man t sina föräldrar då som får sjukanmäla eller?

När ni blev intervjuade för värdfamiljen, blev ni det i grupper eller ensamma?

Är det nån träff där man får träffa alla innan man ska åka?

Hur många åker hem på loven?

Finns de lov man måste åka hem på?

2 Anonym:

Frågor :)

Får man en dator?

Blir det inte jättedyrt att gå ut och äta varje helg?

Räcker studiebidraget?

Är det sant att dom främst tar in elever från de bra skolorna?

Hur stränga är som med sena inlämningar?

Hur gör man om man är sjuk? Ringer man t sina föräldrar då som får sjukanmäla eller?

När ni blev intervjuade för värdfamiljen, blev ni det i grupper eller ensamma?

Är det nån träff där man får träffa alla innan man ska åka?

Hur många åker hem på loven?

Finns de lov man måste åka hem på?

3 Anonym:

Hej, jag har några frågor om ditt år i Paris:
bor du och din syster i samma eller varsin värdfamilj?
hur är det att bo i en annan familj, vad står familjen för (mat osv)?
kan du ta hem kompis på kvällar eller sova över hemma hos dig?
lägger ni mycket egna pengar på mat osv, vart ifrån får du dina pengar? skickar din svenska föräldrar över de eller får man något av den franska familjen?
om du och din syster bor i olika familjer, känns de inte konstigt? att inte kunna åka hem tillsammans osv
KRAM

Svar: Jag och Ebba bor i samma familj!Familjen står för frukost och middag på vardagarna (lunch står skolan för) och sen frukost + ett mål till på helgen. Alltså antingen middag eller lunch lördag och söndag.
Inte på samma sätt som i Sverige såklart men vi kan ta hem kompisar nån gång då och då om vi vill! De får också sova över om värdfamiljen går med på det.
I princip allt vi lägger pengar på är mat haha, eftersom vi äter ett mål ute på helgerna. Vi får pengar av vår svenska familj, det är aldrig de franska familjerna som ger pengar!
Jo det hade nog känts konstigt först men sen hade vi väl vant oss. Fast vi ville ju inte det så därför valde vi att bo tilsammans!
Kram!
♔ Alice ♔

Kommentera här: